Derfor skal du feste og feire når du lager feil og fiaskoer.

«Ting er aldri verre enn du gjør dem til og ting blir aldri bedre enn du gjør dem til».

Der finnes mange gode grunner til å feire sine seire, men det de færreste skjønner er at det finnes like mange gode grunner til å feire sine fiaskoer. Langt de fleste bruker enorme resurser på å eliminere feil. Det er dumt. For feil skaper fremgang. Du må blott behandle dem korrekt.

Her skal du få noen punkter som forhåpentligvis vil endre ditt syn på feil og fiaskoer og som du kan bruke til å skape glede og fremgang. Som alltid med meg er dette med forskningen som evidensgrunnlag.

1. Du lærer av feil

I en bedrift ble direktøren fortalt, av en forferdet medarbeider, at en annen medarbeider var skyld i at bedriftens nettside var «nede». Dette var ikke helt likegyldig, da denne bedriften hadde det meste av deres salg online, «nedetid» var derfor en katastrofe for dem og kostet dem tusenvis av kroner, hver eneste time.

Direktøren spurte da hva som var skjedd, og ble fortalt at det var John fra IT som hadde «feilet» en sikkerhetskopi av systemet. «Okay, da», sa direktøren, «la oss gå og prate med John».

Da direktøren gikk inn i IT-avdelingen ble alle stille. Alle hadde en rimelig god idé om hva som ville skje videre og var sikker på det ikke ville bli bra.

Direktøren gikk til Johns skrivebord. «Er du John?» «Ja» kom det stille ut av John.

«John» sier direktøren. «Jeg vil gjerne takke deg for at du fant denne svakhet i systemet vårt. Takket være deg og dine handlinger kan vi nå lære av dette, rette opp i systemet slikt at det aldri kan skje igjen. Bra jobbet!».

Direktøren forlot nå en taus og ordløs John og en overrasket IT-avdeling.

Denne feilen hendte aldri noensinne igjen. Når vi åpent kan prate om og innrømme at vi har feilet «big time» uten noen frykt for represalier, blir vi mest sannsynlig i bedre stand til å lære av de feilene vi gjør.

2. Bortforklaringer

Store mengder av tid og energi blir hver dag bortkastet på å forklare (bortforklare) hvorfor feil blir gjort og hvorfor det ikke er min feil. Folk har travelt med «å redde ræva si» fremfor å hjelpe hver andre til å lære av feilene som blir gjort. Det er meningsløst!

Få feilene frem i lyset og skap en kultur hvor det er helt greit å prate om. Eliminer bortforklarings-kulturen.

3. Kreativitet og innovasjon

Randy Pausch er en college professor som ble berømt etter sitt «siste foredrag», som ble holdt etter han fikk kreftdiagnosen.

I forelesningene sine ga Pausch ut en pris som ble kalt «den første pingvin» til det laget som tok den største risikoen – og feilet. Prisen var inspirert av den ene pingvinen, i en hel flokk, som var den første til å hoppe ut i vannet, vel vitende at det med stor sannsynlighet ventede rovdyr der ute under overflaten, kun på å spise den pingvin som hoppet først uti. Den pingvinen tar en enorm risiko, men om ingen hopper uti først, vil hele flokken sulte i hjel med tørre føtter.

Hos Ben & Jerrys har de en kirkegård for is som ikke solgte bra. De holder rett og slett begravelse av fiaskoene sine. Fullt ritual. Det er kult.

ben and jerrys

 

 

 

 

 

 

Gjett om det har økt suksessraten deres?

Sjekk også ut dette skiltet som henger på kontoret til Menlo Innovations, et IT selskap i Ann Arbor, Michigan.

Menlo

 

 

 

 

 

 

Yes, skiltet sier, «Make mistakes faster» eller på godt norsk «gjør feilene dine fortere». De vet at feil er en integrert del av å skape noe som er kult og interessant og desto før du «tabber deg ut», desto fortere kan du komme i mål og skape noe fantastisk.

4. Færre feil når du feirer feilene.

Jeg er med på at de fleste stadig holder seg til den gode gamle «feil er ikke en mulighet». Men gjett engang til, uansett hvor mange ganger du gjentar dette for deg selv, blir det å feile stadig en mulighet. For evig og alltid.

Å lukke øynene for dette faktum øker faktisk sannsynligheten for å gjøre enda flere feil. Å legge, «vi må alltid være en suksess» press på folk vil øke sannsynligheten for feil, fordi:

  • Mennesker under press er mindre effektive
  • Mennesker motstår å rapportere «dårlige nyheter»
  • Mennesker lukker igjen øynene sine når der oppstår trøbbel

Det er spesielt sannheten når feil er fulgt opp av en form for straff til dem som gjør feilen. Peter Drucker, en Østerriksk forfatter, har proaktivt foreslått at bedrifter burde finne alle sine medarbeidere som er feilfrie, de som aldri gjør feil og si dem opp. Dette fordi medarbeidere som aldri gjør feil, aldri gjør noe interessant og nyskapende. Å innrømme at feil skjer og det å feire at de skjer, gjør sannsynligheten for at de skjer mindre.

The power of small wins (and loses)

I boken, The Progress Principle, skriver Harvard Business School professor Teresa Amabile og psykolog Steven Kramer om hvordan selv de minste seire kan gjøre hele forskjellen på hvordan mennesker har det, hva de føler og hvordan de presterer!

De skriver at, av alle ting som kan «booste» følelser, motivasjon og persepsjon gjennom en arbeidsdag, er den viktigste av alle å skape fremgang gjennom meningsfullt arbeid! Å skape mening med tingene har jeg tidligere skrevet om her.

Essensen er at vi alle gjør mange gode ting hver eneste dag, vi må bare begynne å fokusere på de tingene. Selv de minste tingene kan gjøre den største forskjellen. Dette bekrefter denne undersøkelsen av de samme to som står bak boken, The Progress Principle.

Finn “suksesslupen” frem

Finn «suksesslupen» frem og gå på oppdagelse i bedriften din. Du vil bli sjokkert over hvor suksessfulle dere er, uten du har tenkt på det engang. Du vil også bli overrasket over hvor mange feil dere gjør og hvor mange fiaskoer dere har skapt. Eller det vet du kanskje allerede 😉 Fra i dag behandler du disse annerledes.

Let etter de gode tingene og de dårlige tingene, selv de minste. Feire dem på en eller annen måte. Det kan være alt fra en high five, til en kinobillett, til en kake, til månedens medarbeider, til en tale i lunsjen, ja til fantasien ikke rekker lengre.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *