Tre bokstaver der vil endre ALT!


Har du noen gang tenkt på hva det er der gjør at andre mennesker bare når lengre med de samme ferdigheter og kunnskaper? Da er du sikkert ikke den eneste.

Opplever du noen gange at tingene står litt for stille, du kommer ikke riktig den vei du ønsker?

Tenker du noen gange, hadde vi bare hatt litt mer drive i vår organisasjon, da ville vi ha oppnådd mye mer?

Skjer det, at du og kollegaene dine går i gang med annet enn det der egentlig bringer dere frem til målet og tenker, vi har da fått gjort mye i dag, men ikke riktig kommet tettere på målet?

 

Prøv at overvei følgende. Bruker du den riktige energi, på de riktige ting, på det riktige tidspunkt, av de riktige årsaker?

 

Gi meg et D, gi meg et A, gi meg et C

Noen mennesker har et ekstra gir. De har en utstråling av en annen verden. De har et drive der misunner de fleste og de har en selvtillit så høy, at ser de seg i speilet ser de supermann! Du har sikkert møtt dem du også.

De mennesker der har en høyere DAC-faktor enn andre. De har mer drive, attityde og confidence(selvtillit).

Hvor ofte trener du og din organisasjon deres DAC-Faktor? Hvor ofte bruker dere den riktige energi, på de riktige ting, på det riktige tidspunkt, av de riktige årsaker?

 

 DAC_Faktor

Pågangsmot, innstilling, holdninger og tro på seg selv

Studier og episoder fra virkeligheten viser at dersom 5 mennesker blir bedt om å utføre en oppgave og alle får samme opplæring, vil èn utmerke seg i større grad, tre vil være gjennomsnittlige og den siste vil kreve ekstra veiledning.

Skalere du dette opp i en større målestokk, til for eksempel 1000 mennesker, vil du oppleve det samme forholdet.

Mange gange blir resonnementet at den ene er klokere enn den annen, personen er smartere og har bedre ferdigheter og kunnskaper. Det på tross av at vi alle er blitt utdannet på samme måte, fått den samme input, den samme undervisning, det samme antall timer i det samme utdanningssystem. Naturligvis til en vis grense da, men overall er det sjeldent de best utdannede mennesker der oppnår mest suksess, uansett på hvilken måte vi måler suksess.

Den viktige forskjellen mellom disse 5 mennesker er DAC-faktoren. Den var høyere hos den ene som utmerkede seg. Hun hadde litt mer pågangsmot, litt bedre innstilling, litt bedre holdninger og litt mer tro på seg selv.

Drivkraft, attityde og selvtillit

Forestill deg en sykkel. Bakhjulet på sykkelen representerer kunnskaper og ferdigheter. Forhjulene kan du styre med, og de representere din evne til å navigere og kommunisere.

Prøv å se for deg en sykkeltur, eller flere sykkelturer. Tenk på forskjellen mellom de dager hvor du tråkker til litt ekstra, de dage hvor du uredd tråkker fremover i høy fart, hvor motbakkene blir spist med stor appetitt og på de dagene hvor det går litt tregere, de dage hvor du leter etter flate områder eller etter bakker der det kun går nedover.

Årsaken til forskjellen mellom de dagene er jo ikke, at du den ene dag hadde flere sykkelferdigheter og den andre dagen mindre! Forskjellen var og er graden av ditt pågangsmot, din innstilling, din holdning og din tro på deg selv.

Sådan er det også på alle andre områder i livet. Det er DAC-faktoren der er forskjellen som gjør forskjellen.

Jo høyere nivå av pågangsmot, positiv innstilling, gode holdninger og tro på deg selv, desto bedre vil du være i stand til å utnytte dine ferdigheter og kunnskaper på en unik måte. Dette er og blir den avgjørende faktoren på om du vil lykkes på ulike områder i livet ditt eller ikke.

Prøv å tenk på noe du er virkelig god til. Noe du er så god til at du kan gjøre det med lukket øyne. Noe du kan gjøre på «autopilot». Tenk på når deres organisasjonen, etter mye hardt og målrettet arbeid, får en ny kunde. Tenk på de dage der bare går og du tenker, herregud, hvor blev tiden dog av.

Hvilken følelse gir det?

Det gir helt sikkert «den gode følelse». Det er den følelse du skal finne frem på flest mulige områder i livet ditt.

Hvordan vil du føle deg dersom noen kommer for kritisk, å granske det du gjør eller du må gjøre det foran et publikum? Det kan tenkes at du vil føle deg en smule ukomfortabel, en smule usikker. Din evne til å gjøre det du vet du kan på autopilot avtar. Du har ikke mistet noe kunnskap, noen ferdigheter i dette tenkte eksempel

to spend viagra central nervous system level and phentolamine, an.

. Troen på deg selv deri mot, den har flyttet seg.

Bare rolig, det kan trenes

Vi kan utvikle disse evnene om vi vil. Vi kan oppnå bedre balanse på sykkelen ved å sette oss attraktive mål, ved å ha en mening med det vi gjør og ved å være bevisste på retningen vi ønsker oss i.

Der vil alltid finnes humper og huller på veien. Sådan er livet og sådan er verden. Det er en naturlig del av det. Hvis du setter deg attraktive mål med en sterk følelse av det gir mening, vil denne drivkraften hjelpe deg over humpene og forbi hullene du uansett vil møte underveis på reisen din.

På den annen side, hvis du verken har et mål eller mening med det du gjør, blir du som en sykkel uten fart og fremdrift. Selv det minste hump vil føles som det største fjell og du vil komme ut av balanse og ganske hurtig falle av sykkelen. Det handler jo ikke om å falle ut av livet, men om å leve livet!

 Side 13

 

Prøv å tenk litt på noen områder i livet eller på arbeidsplassen hvor DAC-faktoren din er høy. Skriv ned hva det er du gjør da. Skriv ned hvorfor du gjør det og hva det gir deg å gjøre det. Beskriv følelsene dine for deg selv og hvilke handlinger du gjøre for å bringe deg i denne situasjonen.

Beskriv nå på samme måte de områder i livet eller på arbeidsplassen hvor DAC-faktoren er lav.

Der kan være områder i livet ditt eller på arbeidsplassen, hvor du faktisk trenger å tilegne deg mer kunnskap, mer kompetanse og mer viden, bare så det er sakt. Ingen misforståelser her. Det vil dog uansett være graden av din DAC-faktor der til slutt avgjør din evne til å både ta imot ny læring og til å bruke læring.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *