Drivkraften til handling – Kunsten å være motivert

Jeg tror det er mange som meg som kunne tenkt seg det virus-programmet som kunne ha tilintetgjort Covid-19 og nullstilt 2020. Som i, vi starter forfra takk! Jeg har rettet henvendelse til Trend Micro, men de måtte med lav stemmeføring fortelle meg at de ikke har skapt det programmet enn så lenge.

Så mens de og andre smarte folk jobber videre med å finne virus-programmet som kan drepe Covid-19 skal jeg prøve å gi et bidrag til at du kanskje kan komme enklere gjennom tiden frem til Covid-19 sin overmann entrer denne kloden.

Slik kan du ta kontrollen og styringen

Kjenner du det å gå å være utilfreds og misfornøyd? Du går og syter og klager litt, uten egentlig å vite hva du syter og klager på! Du er aldri helt tilfreds med livet, med jobben, med skolen, med kjæresten, med ungene, med noe som helst. Du føler deg nedfor og uinspirert, det er som om livet bare passere med deg som passasjer. Du har mistet kontrollen og styringen.

Lysten og motivasjonen til å gjøre noe blir mindre og du kan ikke helt finne rundt i noe som helst. Dine tanker leker 3 verdenskrig inni hodet ditt og du er forvirret på et høyere plan. Drivkraften til handling (som motivasjon dypest sett er) forsvinner opp i det blå.

Her skal du få et lite tipp til hvordan du kan ta tilbake styringen og kontrollen.

For å skape mening i livet er du nød til å være både målrettet, fokusert og i balanse og harmoni med deg selv. Det er i denne tilstand du er best rustet til å klare livets utfordringer og på samme tid skape en følelse av flow.

Forestill deg dette. Du kommer hjem og finner ut at noen har gjort innbrudd i huset ditt. Alt er kaos, et stort rot. Ikke bare har de stjålet noe, nei de har i tillegg slengt rundt med tingene fra rom til rom. Alt er kaos og uoverskuelig! Litt som hele situasjonen rundt Covid-19 akkurat nå.

Du vet ikke riktig hvor du skal starte.

Tenk om du startet med å finne, la oss si, 5 esker. En eske til hvert av rommene du har i huset. Nå starter du opprydningen. Når du finner noe legger du det i esken til det rom tingen tilhører. På denne måte skaper du overblikk og struktur og nå kan både du og hjernen din følge bedre med. Det hele blir straks mer overskuelig og du kan nå rolig kjempe deg gjennom det du må kjempe deg igjennom uansett.

På samme måte kan du strukturere tankene dine!

Jeg kaller det tankelister.

Hen-i-mot eller vekk-i-fra?

Vi mennesker er styrt av et automatisk motivasjonsystem som, enkelt fortalt, styres av det vi vil hen imot og det vi vil vekk i fra. Hva vil du gjerne ha mer av i livet ditt og hva vil du gjerne ha mindre av i livet ditt? Hva har du fått nok av og hva digger du og vil ha mer av?

I bunn og grunn er vi drevet av to ting her i livet. Det vi vil (hen-i-mot) og det vi ikke vil (vekk-i-fra). Noen ganger handler det blott om å minne seg selv på dette, når 3 verdenskrig er under oppbygning inni hodet ditt. Når gråt-i-gråt blir til svart-i-svart.

Prøv å lag to lister. På liste en skriver du ned al det du digger og gjerne vil ha mer av i livet ditt. Det som gir deg gode tanker og gode følelser. På den annen liste skriver du ned al det du hater og misliker, det som gir deg dårlige tanker og følelser, når du tenker på det eller gjør det.

Altså på den ene siden:

  • Hva elsker jeg å gjøre?
  • Hva gjør meg glad?
  • Hva vil jeg gjerne ha mer av?

Og på den andre siden:

  • Hva er kjipt å gjøre?
  • Hva gjør meg ulykkelig?
  • Hva vil jeg gjerne ha mindre av?

På denne måte får du skapt overblikk og du har nå tatt første stek hen-i-mot å aktivere og bruke ditt automatiske motivasjonsystem på en konstruktiv og givende måte. Når du gjør mer av det du har lyst til og liker og gjøre blir du automatisk motivert. Du tenker ikke over motivasjonen, du bare gjør det.

Du kan samtidig med fordel skrive ned de følelser du får når du gjør det ene eller det andre. Vi mennesker tar nesten alle beslutninger med følelsene våre og derfor er det viktig å kunne skape de rette følelser.

Følelser påvirkes og skapes av tankene våre. Prøv å overveie hvilke tanker du ville ha når du kom hjem og fant hjemmet ditt rasert av tyver. Nemlig. De er ikke konstruktive og gode og det er derfor du sitter igjen med de dårlige følelser.

Når du nå har funnet 5 esker og har skapt overblikk vil du straks tenke, nå skal jeg klare og sortere dette, nå skal der bli orden igjen. Jeg må jo finne ut av hva som er stjålet for å melde det til forsikring og politi. Nå fikk du plutselig helt andre følelser og det kun fordi du endret perspektiv og dermed tanker. Du fikk det hele til å gi mening, du gav det en hensikt og du ble målrettet. Du ble motivert fordi motivet var klart nok til at du begynte å handle.

Hva gir mening, hva gjør ikke og hvorfor?

Mening handler ikke om at der finnes et mål som alle mennesker skal strebe etter for å oppnå et meningsfylt liv. Dette åpenbart fordi vi alle er ulike.

Mening handler derimot om, at vi alle har muligheten til samt ansvaret for selv å fylle hverdagen med det innhold som betyr noe for oss. Dette gjøres best gjennom å sette seg klare, tydelige og attraktive mål. Størrelsen på målene spiller liten eller ingen rolle. Det viktigste er at målene du setter deg er klare, tydelige og attraktive, har klare regler for handling og gir deg fokus, konsentrasjon og engasjement. Har du sørget for dette kan ethvert mål gi deg den mening du søker.

Desto bedre du forstår disse tre betydninger av ordet mening, desto bedre sannsynlighet har du for å skape et meningsfullt liv.

  1. Mening er tett forbundet med følelsen av fremgang. Desto klarere et formål du har med livet, desto enklere blir det å skape en følelse av mening. Formålet kan ha ulik karakter, det viktige er det er der. Wright brødrene hadde et formål og det var å få det første fly i luften. Edison hadde et formål og det var å skape elektrisk lys (pæren). Napoleon ønsket makt og det samme gjorde Hitler. Som du ser, ulike formål med ulike konsekvenser. Men for dem alle skapte det en grad av mening og motivasjon som var det som ga dem fremdrift. Det skapte de rette følelser hos dem som igjen skapte de rette handlinger.
  2. Mening er også tett forbundet med hensikt. Du kommer aldri til å lykkes med å oppnå et mål om du ikke handler på det. Du må gjøre noe som tar deg i retning av det du ønsker å oppnå. Det må ha en hensikt ellers er du sjanseløs. Motivet må være klar og tydelig for at aksjonene skal komme. MOTIV-A(K)SJON.
  3. For det tredje må du skape balanse og harmoni i målene dine. Den som kjenner sine ønsker og med hensikt jobber for å virkeliggjøre dem, vil oppleve, at tankene, følelsene og handlingene blir innbyrdes av-stemt og vil derfor skape en indre harmoni (indre motivasjon). Et motiverende hvorfor vil til hver en tid automatisk gi deg det nødvendige hvordan. Hvordan vil derimot aldri gi deg et motiverende hvorfor!

For å skape mening i livet er du altså nød til å være både målrettet, fokusert, i balanse og harmoni med deg selv. Det er i denne tilstand du er best rustet til å klare livets utfordringer og på samme tid skape en følelse av flow.

Nå er du på vei hen-i-mot og på samme tid på vei vekk-i-fra. Forskjellen fra før, er at nå er du mer bevisst og en økt grad av bevissthet er det som tar deg fremover.

Som en god venn av meg en gang sa; When you stop doing shit you don’t wanna do you become happy!

Og det er jammen ikke helt feil.

Go for it!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *