Slik skaper du en følelse av fremgang, når du er satt på sidelinjen

Rastløs, uviss, meningsløs og fortvilende

Vi går snart inn i uke tre av Covid-19. Mer og mer lukker ned. Idretts-fasiliteter og bedrifter og selvfølgelig alt mulig annet.

I mer enn to uker har idrettsfolk og ansatte ikke kunne trene og jobbe som vanlig. Ja de har ikke kunne gjøre noe som helst som vanlig.

Konkurransene og kampene er der ikke, selgerne kan ikke selge, lederne kan ikke lede(vanlig). Vi er holdt opp med å konkurrere som vi vanligvis gjør, konkurranseelementet er helt og aldeles borte. I både sport og næringslivet.

I hvor lang tid vides ikke. Vi må bare være tålmodige.

Mål og mening forsvinner mer og mer for de fleste. Uvissheten tar over og allerede nå er mange rastløse. Dette gjelder utøvere, trenere samt ansatte og ledere. Utøvere har hjemme trening med alternative programmer og ansatte har hjemme kontor. Noen livestreamer treningsprogrammer og bedrifter holder videomøter. Og det er veldig bra og nødvendig.

Min erfaring med arbeidet som mental trener er at mennesker, idrettsutøvere og arbeidstaker som er vant med å jobbe med det mentale, kan holde et mentalt høyt fokus i 10-14 dager under slike unormale tilstander. Idrettsutøvere er avhengige av fasiliteter og arbeidstakere har bruk for kontorer. Og det får jeg i disse dager bekreftet av de idrettsutøvere jeg jobber med. Håndballspillerne synes det er kjipt og demotiverende ikke å ha adgang til hallen og to mål. Golfspillerne synes det er forferdelig at driving range og bane er stengt. Og så videre.

LYST, MÅ OG BØR

Dette handler om både mangelen på optimalisering av trening i den idrett eller jobben du har. Men det handler også om det sosiale aspektet. Det å være sammen, konkurrere mot og med hverandre, det å ha fysiske møter, møte kunder, ja det handler veldig mye om å bli intellekt og sosial stimulert i de omgivelser man er vant med. Og så handler det om å kunne bruke sine ferdigheter på noe som gir mening, noe som bygger opp og utvikler. Jeg tror mange akkurat nå ikke føler de får brukt de ferdigheter de har. Jeg tror mange ikke føler de bygger opp og utvikler.

Mange opplever ikke en følelse av fremgang og undersøkelser viser, at å oppleve en følelse av fremgang er helt sentralt for å være glad. Og glede er en av de viktigste katalysatorene for at vi mennesker er effektive og produktive i det vi gjør.

Å begynne å tale om motivasjon og mening på nåværende tidspunkt vil være en stor feil, for dette handler ikke om motivasjon. For når du mister alle vanlige mønstre og vaner vil langt de fleste ha veldig vanskelig med å føle seg motivert. Rett og slett fordi de viktigste motivene for de driver med det de gjør er borte.

Hva handler det da om?

Jeg tror det handler om tålmodighet og vedholdenhet. Om å holde kropp og hode i gang. Å stimulere seg selv fysisk og mentalt. Innse at 100% riktig trening og handlinger ikke er mulig akkurat nå. Innse at du ikke kan gjøre den jobben du er satt til å gjøre 100%.

Utfordringen for mange er at tålmodighet ikke er den ferdighet de har øvd seg mest på. Tålmodighet har ikke vært en dyd vi mennesker generelt setter høyest. Vi er vant med at alt fungere. Vi er vant med at alt skal skje NÅ. Vi er vant med at alt skal optimeres fortest mulig. Vi er opptatt av ikke å bruke unødig tid. Vi er vant med å rusle raskt videre hele tiden.

Og nå har vi uante mengder av nettopp TID og ikke våre vanlige mønstre og vaner.

Men hva kan du da gjøre?

1.       Lag en aktivitets-liste. En liste over aktiviteter du har LYST til å gjøre. Aktiviteter du MÅ gjøre og en liste over ting du BURDE gjøre.

2.       Lag en plan for hvordan du vil gjøre det og når. Strukturen er viktig. Her er ukeplaner gode. De kan du evaluere på etter endt uke og på den måte sørge for neste uke blir litt bedre enn den forrige.

3.       Gjennomføre planen. Handlinger

4.       Skriv alt ned. Når står du opp? Hva spiser du? Hva trener du? Hvilke oppgaver får du gjort på jobben? Å skrive ting ned gjør for det første at du husker bedre hva du har gjort. Du minner deg selv på om det er LYST, MÅ eller BURDE.

Det kan være en fordel om listen ikke kun inneholder det vanlige du driver med. For det meste av det kan du jo ikke drive med nå. Derfor er det lov og viktig å tenke på hva du lenge har kunne tenke deg å gjøre. Alt fra

–          Å ta nettstudier

–          Å skrive en bok, blogg, artikkel eller annet.

–          Å fiske mer

–          Å lage mer mat og annet mat enn vanlig

–          Å lese flere bøker

–          Å snakke mer med familie/venner – online altså 😉

–          Hva som helst….

Hele denne oppskriften kan du også bruke om du har barn. Det er ingen ting til hinder for at de kan innrette hverdagen sin etter samme «modell».

Akkurat i denne tiden handler det om å sette seg selv i situasjoner der man smiler og er glad. Tenker minst mulig på alle ting som KAN skje i forlengelse av denne krisen. Det handler om å være tålmodig mer enn modig. Det handler om å komme gjennom på best mulig måte.

Disse enkle men særdeles virkningsfulle punkter håper jeg kan hjelpe. Eller jeg vet de kan hjelpe om du bare bruker dem og gjør det!

Trenger du min hjelp er det bare å si fra. Da fikser vi det.

STAY SAFE – STAY HAPPY.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *