De små seire i hverdagen er veldig verdifulle

Vi bruker mer av vår våkne tid på jobben enn på noe annet.

Faktisk bruker vi kun mer tid på å sove så vi kan være friske til å gå på jobben neste dag og levere de beste resultater mulig. Vi bruker mer tid på å tjene de pengene vi kan bruke enn den tiden vi faktisk har til å bruke dem. Vi prater alle om å få det beste ut av den tiden vi bruker på jobben, nå da vi allikevel gjør det. Hvordan sikrer vi at alle medarbeidere får det beste ut av den tiden da?

Meningsfylt arbeid, trivsel og arbeidsglede

Vi ønsker alle at have suksess på jobben – både medarbeidere og ledere. Men hvordan skaper du en suksessfull karriere? Hvordan kan du, som leder, motivere dine medarbeidere til å være engasjerte i deres arbeid? Mange vil tenke at det er dyrt å gjøre innsatser som fremmer motivasjon og engasjement, men det er det heldigvis ikke! Medarbeidernes trivsel og arbeidsglede avhenger hovedsakelig av din (lederens) evne og vilje til å hjelpe medarbeiderne med å skape resultater, bl.a. ved at sørge for de har de nødvendige ressurser, ved å fjerne eventuelle hindringer, løpende coache dem og anerkjenne dem for ekstraordinære innsatser.

Teresa Amabile og Steven Kramer har (over 15 år) laget en stor undersøkelse, som viser hva der engasjerer medarbeidere mest. Langt det viktigste viser seg å være – å gjøre fremskritt i meningsfylt arbeid, skape en føl. Men i en travel hverdag fylt med konstante endringer, kan det være let å ignorere disse små fremskrittene, og i stedet fokusere på, hva som stadig skal gjøres – og ofte hva som ikke er blitt gjort.

Uansett om du er administrerende direktør, avdelingsleder, prosjektleder, teamleder eller annet, bør en av dine viktigste prioriteringer være, å vise dine medarbeidere at de løpende skaper meningsfulle fremskritt. Bruk et øyeblikk hver dag til å anerkjenne – og kanskje oven i kjøpet feire – de fremskritt, som du og medarbeiderne dine har gjort. Små anerkjennelser for små seire eller store anerkjennelser for store seire. Begge deler er like viktig. “Belønningen” trenger ikke å være stor og markant, det viktige er den kommer. Et klapp på skulderen, anerkjennende ord, to kinobilletter eller hva der føles rett er mer enn nok.

Gjør du det til en vane at ros og anerkjennelse er en viktig del av hverdagen da vil du med garanti oppleve gladere og mer effektive kolleger.

Les mer om Amabile og Kramers undersøkelser i Harvard Business Review: The Power of small wins, eller les boken The Progress Principle.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.