To ting enhver god leder må vite om medarbeidere og motivasjon


Hvordan holder jeg teamet mitt og mine ansatte motiverte? Det er et spørsmål jeg ofte møter.

Det er vanskelig for mange å jobbe med motivasjon, spesielt motivasjon av andre.

Jeg vil dele det svaret jeg alltid gir til de som spør med deg.

Jeg mener det handler om at handlinger prater mye høyere en ord.

Å motivere ansatte bør være prioritet #1 i alle bedrifter uansett hva. Det burde være prioritet #1 for alle mennesker å vite hva som motivere en og å gjøre noe for det skjer.

Om du har motiverte og engasjerte medarbeidere som gleder seg til å komme på jobben, har du oppskriften på suksess på alle mulige måter.

Det virker kanskje opplagt for mange, men virkeligheten er, at der er veldig mange som tror de gir deres ansatte gode årsaker til å være motiverte, men fakta er at det gjør dem ofte ikke. Det kan være vanskelig for en sjef å vite når de ansatte er motiverte eller ikke. Det er presis derfor det er viktig å vite hva som skaper motivasjon og at det alltid er top of mind.

Men det betyr at du må øke oppmerksomheten din.

Der er uendelige mange veier å gå for å skape motivasjon hos andre, men til sjuende og sist er der reelt kun to metoder du som leder bør vite om. De fungerer hvert fald best for meg – og mange andre. De to skal jeg med glede dele med deg nå – jeg håper det kan hjelpe deg.

#1: Vær et godt eksempel og led andre ut ifra dette eksempel

Med dette mener jeg, bokstavelig talt, at du skal lede andre gjennom handlingene dine.

Hvorfor det da? Kort forklart har vi mennesker det som kalles speilnevroner i hjernen vår. De finnes også hos dyr, men menneskers er litt mer sofistikerte. De gjør at vi speiler oss i andres adferd. Hund gjør som eier, barn gjør som voksne og det betyr også at medarbeidere gjør som leder. Andre mennesker speiler seg i det vi GJØR og ikke det vi SIR vi gjør. I daglig tale har du helt sikkert hørt om Monkey see, Monkey do.

Negativ adferd speiler negativ adferd og positiv adferd speiler positiv adferd.

Det er handling som skaper forvandling og en motiverende handling skaper mye mer en 1000 ord.

Hvis du er motivert, full av energi og bringer det til bordet hver eneste dag, ja da vil dine ansatte finne stor inspirasjon i det og med tiden reagere på det.

Her prater vi ikke kun i spesielle stunder, som et møte eller annet. Her prater vi hele dagen, hver dag, i alle situasjoner, når som helst og hvor som helst. Når du møter folk. Når du sender e-poster. Når du leder et møte
.

Alle ser alltid på deg som leder og de leder etter et godt eksempel. Det er som når barn spør om lov til noe. Du gir lov til å være motivert og viser det, ved å gå fremst som det gode eksempel.

Husk på at det meste starter fra toppen. Måten du opptrer og oppfører deg på overfor andre, har en massiv påvirkning på hvor motiverte dem rundt deg er og kan bli.

Går du ikke fremst kan du ikke forvente at andre skal gjøre det heller!

Overvei følgende:

  • Hvilket kroppsspråk har jeg? Hva utstråler jeg?
  • Hvor motivert er jeg selv og i hvilken grad viser jeg det?
  • Hvor og når viser jeg det?

#2: Du må vite hva dine medarbeidere ønsker seg

Overskriften sir egentlig det meste. Finn ut hva dine medarbeidere ønsker seg mest av alt og hjelp dem dernest til å få det!

La dem vite at du er «i det» sammen med dem, at du hjelper dem, bakker dem opp og gjør alt du kan for å bidra. Prat med dem ofte, flere ganger i uken. Ikke lenge, men prat med dem og gjør det med entusiasme og autisme. Vis dem du bryr deg og at du mener det. Det må være ekte – det må være deg.

Ikke fordi du må men fordi du ønsker det.

Alle mennesker er drevet av ulike ting. Vi har alle våre drømme, ønsker og noe vi tror på. Noe som gir ekstra mening for oss. Det er disse tingene som motivere oss mest. Det fordi det kommer inne ifra. Det er ikke noe likegyldig i omgivelsene som lønn, fruktordning eller treningskort.

Du er derfor nød til å bruke ørene dine til å lytte. Lytte godt og lenge. Du må sitte deg ned sammen med dine medarbeidere og lære å forstå hvor dem vil og hvorfor dem vil det. På denne måten vil du få det beste ut av dem og det er til det beste for alle.

Hva er deres ambisjoner?

Hva er det dem virkelig ønsker seg?

Ved å sitte deg ned og lytte til medarbeiderne dine og lytte til dem, vil du bli i stand til å legge til rette for deres suksess alt i mens du øker motivasjonen deres til å jobbe hardere og fortere uten overhodet å prate om det

• KEY CONSIDERATIONS How to use sildenafil citrate tablets ASSESSMENT.

.

Samtidig gjør det deg faktisk til en god sjef! Nei det gjør deg til en FANTASTISK sjef!

Husk at du behandler medarbeiderne dine likt ved å behandle dem ulikt. Kun når du gjør det vil du oppnå suksess som leder.

Sett av tid og motiver andre rundt deg

Her skal du få en game changer;

Aldri på noe tidspunkt tro at penger driver frem motivasjon. Den gjør ikke det!

Og her er det veldig mange som bommer. Ment på den måten, at dem kjører på med insitamenter som bonus og andre økonomiske virkemidler i håpet om at dette skaper motivasjon og effektivitet. Effekten er blott den motsatte.

Mennesker er med i kampen av mange ulike grunner og den eneste måten å få frem disse grunner, er gjennom å prate med dem og lytte til dem. Med en gang du forstår dem, kan du legge til rette for at de kan levere som både de og du ønsker.

Og dette gir dem de beste insitamenter i verden til å arbeide hardt og målrettet for deg, fordi du gjorde det for dem.

Kan du følge meg?

Mener du dem fortjener mer i lønn skal dem naturligvis ha det fordi dem

Ta øyeblikk ut av hverdagen din til å lære dine ansatte å kjenne. Ikke bare av navn, men lær dem så godt at kjenne som du kjenner vennene dine. Seriøst. Hvilke interesser har dem? Hvilke interesser har barna deres? Hva digger kona eller mannen deres? Hvorfor er dem her? Hvorfor jobber dem nettopp her? Tro meg, det er ikke kun for å heve lønnen sin. You get the picture. Vis genuin interesse. Det vil være den beste investering du noen gang har gjort.

Disse ting endrer seg løpende og det er nettopp derfor du skal være i forkant gjennom hele tiden å vite hva som rør seg og hvorfor det rør seg.

Vær en god sjef og lytt mer enn du prater.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *