Når alle lærer det samme, hvem skiller seg da ut?

PIS-faktoren tenker du nå. Dette høres veldig spesielt ut på en blogg om arbeidsglede og fremgang. Men du velger allikevel å lese litt og det skal du være glad for.

Dette handler ikke om å optimere ditt neste toalett besøk. Det handler ikke om inkonsistens heller.

Det handler om alt annet enn tradisjonell pis faktisk.

Det handler om hvordan du som person kan overhale alle andre som kan og vet det samme som deg!

Når alle lærer det samme, hvem skiller seg da ut?

Tradisjonelt har utdanning og trening fokusert mest på opplæring i kunnskaper og ferdigheter. Det å få mere viten. På livets reise blir vi mer eller mindre utdannet og trenet i det samme. Fra vi er helt små, har vi blitt foret med læring for å øke våre kunnskaper og ferdigheter. De fleste mennesker får til et gitt tidspunkt det samme foret.

Vi starter i barnehagen. Videre i barneskolen. Derfra til ungdomsskolen og for de fleste sitt vedkommende er vi også inne om videregående skole på den ene eller den andre måten. Innlæringen, måten denne serveres på er så tett på 100% lik i hele landet.

Noen klarer matte over middels bra og andre klarer historie over middels bra mens noen igjen klarer norsk over middels bra.

Vi har ulike personer rundt oss i denne perioden. Det starter med barnehagepedagogen, så blir det den aller første klasselærer på barneskolen. På reisen gjennom systemet mot 8. klasse opplever de fleste sikkert å ha ulike lærere. På ungdomskolen møter vi igjen nye mennesker, som skal gi oss mer læring, flere grunnleggende kunnskaper og ferdigheter, som skal gjøre oss i stand til å klare oss ute i den store verden. På videregående er det det samme. Nye lærere og ny viten.

Alt dette er essensielt for å oppnå en grunnleggende viten og grunnleggende ferdigheter, som gjør oss i stand til å klare oss i ute i den store verden.

Forskjellen på veien vi hver for oss har tatt, har vært de menneskene som har fulgt oss på veien gjennom systemet. Du har sikkert opplevd å ha personer rundt deg som har en fantastisk glød og en fantastisk utstråling? Du har sikkert hatt en lærer, en kollega eller en sjef, som for deg har betydd «litt ekstra». Den personen som på en eller annen måte, bare fikk deg til å forstå budskapet litt bedre. Den personen som fikk deg til å yte litt mer, lese litt mer, regne litt mer, ja rett og slett bare gi deg selv noen prosent ekstra uten du egentlig tenkte voldsomt over det. Den personen som fikk deg til å tenke; slik vil jeg også være.

PIS-faktoren er forskjellen som gjør forskjellen

Noen mennesker har et ekstra gir. De har en utstråling av en annen verden. De har et drive som misunner de fleste, og de har en selvtillit så høy at de ser supermann, når de ser seg i speilet!

Du har sikkert møtt dem du også. De mennesker har en høyere PIS-faktor en andre. De har mer pågangsmot, bedre innstilling og mer selvtillit.

kontroller_frygt

Undersøkelser viser, at om vi ber 5 mennesker om å utføre en oppgave og alle får samme opplæring, vil én utmerke seg i større grad, tre vil være gjennomsnittlige og den siste vil kreve ekstra veiledning.

Skalerer du dette opp til for eksempel 1000 mennesker, vil du mest sannsynlig oppleve det samme forholdet.

Mange ganger blir resonnementet at den ene er klokere enn den annen, og at personen er smartere og har bedre ferdigheter og kunnskaper. Det på tross av at vi alle har blitt utdannet på den samme måten, fått den samme innputten, den samme undervisningen, det samme antall timer i det samme utdanningssystemet. Naturligvis til en vis grense da.

Det er dog ikke alltid de best utdannede menneskene som oppnår mest suksess, uansett hvilken måte vi måler suksess på.

Den viktige forskjellen mellom de førnevnte 5 personene, er akkurat den samme forskjellen som det var mellom de lærere du har møtt på din vei. PIS-faktoren var høyere hos den ene som utmerkede seg, den læreren som fikk deg til å gjøre det lille ekstra. Disse mennesker har litt mer pågangsmot, litt bedre innstilling, litt bedre holdninger og litt mer tro på seg selv.

Den raskeste på sykkelen vinner. Eller er det den som doper seg mest?

Forestill deg en sykkel. Bakhjulet på sykkelen representerer kunnskaper og ferdigheter. Forhjulene kan du styre med, og de representerer din evne til å navigere og kommunisere.

Prøv å se for deg en sykkeltur, eller flere sykkelturer. Tenk på forskjellen mellom de dager hvor du tråkker til litt ekstra, de dager hvor du uredd tråkker fremover i høy fart, hvor motbakkene blir spist med stor appetitt, og på de dagene hvor det går litt tregere, de dager hvor du leter etter flate områder, eller etter bakkene der det bare går nedover.

Årsaken til forskjellen er ikke at du den ene dagen hadde flere sykkelferdigheter og den andre dagen mindre! Forskjellen var og er graden av pågangsmotet ditt, innstillingen din, holdningen din og troen på deg selv.

Jo høyere nivå av pågangsmot, positiv innstilling, gode holdninger og tro på deg selv, desto bedre vil du være i stand til å utnytte dine ferdigheter og kunnskaper på en unik måte. Dette er og blir den avgjørende faktoren på om du vil lykkes på ulike områder i livet ditt eller ikke.

Pågangsmot, innstilling og selvtillit er som en justerbar ventil som skrur på flyten av vår kompetanse og kunnskap og tillater oss å utmerke oss i det vi gjør.

Det vil alltid finnes humper og huller på veien. Slik er livet og slik er verden. Hvis du setter deg attraktive mål med en sterk følelse av det gir mening, vil denne drivkraften hjelpe deg over humpene og forbi hullene. Humpene og hullene du uansett vil møte underveis på reisen din.

På den annen side, hvis du verken har et mål eller en mening med det du gjør, blir du som en sykkel uten fart og fremdrift. Selv det minste hump vil føles som det største fjell og du vil komme ut av balanse og ganske fort falle av sykkelen.

PIS-faktoren er lovlig doping! De som «tar det» blir ikke tatt i noen kontroll, de blir i beste fall tatt i å nå målene sine.

Prøv å tenk litt på noen områder i livet hvor PIS-faktoren din er høy. Skriv ned hva det er du gjør da. Skriv ned hvorfor du gjør det og hva det gir deg å gjøre det. Beskriv følelsene dine for deg selv og hvilke handlinger du gjør for å bringe deg i denne situasjonen.

Beskriv nå på samme måte de områder i livet hvor PIS-faktoren er lav. Når du har identifisert begge områdene vil du ha et godt overblikk over hva du bør gjøre og fokusere på for å få mer ut av det du gjør.

Det kan være områder i livet ditt, hvor du faktisk trenger å tilegne deg mer kunnskap, mer kompetanse og mer viden, bare så det er sakt. Ingen misforståelser her. Det vil dog uansett være graden av din PIS-faktor som til slutt avgjør evnen din til å både ta imot ny læring og til å bruke det lærte.

Tenk også over hvordan du kan påvirke PIS-faktoren til de du har rundt deg. Det gjør virkelig en forskjell!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *