Derfor har du ikke tid til IKKE å holde pauser

Jeg har ikke tid til å holde pauser! Standard kommentar som jeg hører hver dag.

Jeg har det så travelt er budskapet. Problemet er blott at overarbeid ikke hjelper deg – tvert imot.

Det er riktig mange virksomheter som merker travelheten – og det rammer både i det offentlige og private. Mange medarbeidere føler likefrem at travelheten er blitt et vilkår og ikke blot en tidsbegrenset periode, de føler sig konstant på etterskudd.

Det er blitt litt moderne å ha det travelt.

Pauser er viktig for arbeidsgleden

Lad meg slå fast at travelhet kan være positivt, men når vi føler os konstant på etterskudd, kan det bety at vi ikke føler vi strekker til – uansett hvor mye vi jobber på kan vi ikke se at det nytter noe.  Hvis du er en av de som er kommet så langt “ut”, skal du gjøre noe med det – du skal gjøre noe med det nå! Hvis ikke du føler jobben din gjør noe godt for deg, føler du ikke at du skaper resultater, ja da er tiden inne til en endring– for resultater er viktige for arbeidsgleden.

Kan du da gjøre noe for arbeidsgleden når du har travelt?

Svaret er helt klart JA!

Og det er enda viktigere å fokusere på arbeidsgleden når du er presset enn når alt er tipp topp.

Hva kan du da gjøre?

En av de viktigste tingene du skal huske i løpet av en arbeidsdag – uansett hvor travelt du har det – er å holde pauser.

Ja du leste riktig.

Kanskje føler du, at du ikke har tid til å holde pauser, for du har det jo travelt, men tro meg, du har ikke tid til IKKE å holde pauser.

Videnskapen viser, at om du holder pauser, da jobber du mer effektivt, kreativt og er generelt mer produktivt. Naturligvis kan det variere fra person til person hvor stort et arbeidspress du har bruk for/kan klare, men alle har bruk for pauser for å kunne yte deres beste.

Her får du 3 videnskapelige årsaker til at du skal prioritere å holde pauser:

1. Pauser hjelper deg med å evaluere dine mål

Harvard Business Review  skriver om en av de primære fordelene med å holde pauser. De skriver at pauser gir oss mulighet til å ta et skritt tilbake, få overblikket tilbake og dermed sørge for at vi utfører arbeidsoppgavene våre på den riktige og beste måten. Når du jobber på en oppgave over lengre tid, er det enkelt å miste fokus og kanskje se deg blind på oppgaven. Hvis du holder en kort pause er du nødt til å bruke noen sekunder på å komme tilbake til hvor du sluttet, og det betyr at du automatisk vil evaluere på, om du er på rette spor når du gjenopptar din oppgave.

Korte mentale pauser holder deg fokusert!

2. Pauser er med til at fastholde ditt fokus

Når du er i flow med en oppgave eller et prosjekt, kommer ideene lettere til deg og du har det fantastisk! Men det varer ikke evig. Hvis du i for lang tid er høyproduktiv, blir du typisk ufokusert, ukonsentrert og kanskje også irritert. Dyrest sett er den menneskelige hjerne ikke bygget til den langvarige fokus, vi forlanger av den. Hjernen vår er konstant oppmerksom, ettersom den er utviklet til å være på vakt overfor endringer. Før i tiden var dette et spørsmål om liv eller død. Så det å være veldig fokusert på en enkelt oppgave i lengre tid om gangen er vanskelig. Hvis du vil gjenfinne fokus, har du bruk for en kort avbrytelse – altså en pause. Professor Alejandro Lleras fra Psychology University Illinois sir:

Vår forskning viser, at når du har lengre varende oppgaver, er det best å gi deg selv korte pauser. Korte mentale pauser vil faktisk hjelpe deg med å holde fokus på din oppgave!

3. Pauser hjelper oss med å løse vanskelige oppgaver

Hvis du tar en power nap eller kanskje kaster benene opp på skrivebordet og gir tankene dine lov til å vandre andre plasser hen enn på jobb relaterte ting, vil du typisk blive anset for å være lat, useriøs og ufokusert.

Men det skal du ikke tro på, for det stemmer ikke!

Man vet at den del av hjernen som forbindes med lette rutineoppgaver, er aktiv når vi “kobler av”. Man har også funnet ut, at hjernen vår er mer kompleks end det. Den aktiveres nemlig mer når du “kobler av”, enn når du er fokusert på rutineoppgaver.

En undersøgelse viser, at den del av hjernen vi forbinder med vanskelige oppgaver og kompleks problemløsning, også blir aktivert når vi kobler av. Det betyr egentlig, at hvis du kjemper for å løse kompliserte problemer, kan du være bedre stilt med, kort å stoppe det du jobber med, og skifte til en enklere oppgave eller simpelthen ta en pause.

Hvis du vil være mer effektiv og produktiv skal du huske å holde pauser en gang imellom. Du kan bruke pausen til mange ting. Hva med å holde pause sammen med en av kollegene dine. På den måten får du også jobbet med relasjonene, og det er akkurat like viktig for arbeidsgleden, som resultatene.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *