Topp 10 grunner til at arbeidsglede er den ultimative produktivitetsbooster

Jeg vil starte denne blogg med å dele en historie fra min danske partner. Den legger lista for det jeg skal komme inn på etter på. Den er på engelsk, da den har vært delt i en internasjonal blogg om arbeidsglede.

Lisa was falling behind at work. Every morning she woke up nervous about the workday ahead of her. Every evening she went home thinking of all the tasks she hadn’t gotten around to.

Lisa is a 35-year old engineer and project manager at a Danish IT company. With business booming, keeping up had become a struggle – she felt she had to run really fast, to just to stay in place.

With her in-box overflowing and people all around her clamoring for assistance on their projects, she started to look at various productivity tools and systems and quickly settled on the one she’d use. As is typical for Lisa, once she’s decided to do something, she does it, and with new ways of tracking time, improved todo-lists and prioritizing her work, she did notice that she was getting more work done.

But she still felt, that she could be more productive. While she was thinking about her next step, it struck her: Some of what she did, she hated doing.

While she generally enjoyed her job, especially helping people plan their projects and advising them on the best ways to move forward, some of her tasks were administrative in nature. Tracking progress, updating various statics, generating reports, etc… . They didn’t take up that much of her time – but they were a lot less fun. Let’s face it: to Lisa, they were boring as hell.

She talked to her boss about it, and they decided to give those tasks to a project secretary. This freed up a little time for Lisa, but mostly it allowed her to work on those parts of her job that she really liked. Consequently Lisa became a lot happier at work – and THAT’S when her productivity sky-rocketed. Now she had the energy to connect with her people and the creativity to think up and implement new ideas. Instead of feeling stressed and harried, she was optimistic and positive.

While her productivity system had definitely helped her get more done, the productivity boost she got from being happy at work was many times bigger. Lisa is now working way less hours – and getting much more done. And most importantly, she’s enjoying work a lot more!

 

Produktivitet

Hvorfor glede er produktivitetsbooster #1

Om du ønsker å få gjennomført mer på jobben, vil alle produktivitets guruer fortelle deg at det eneste det handler om er å ha de rette systemer. Du må prioritere oppgaver, holde detaljerte lister over tiden du bruker og hva du bruker den på, to-do lister er naturligvis essensielle, du må lære at strukturere kalenderen din og mye mer.

Det skal du også, men det er ikke der du skal starte!

Du skal starte med å like hva du gjør og vite hvorfor du gjør det!

Den absolutt beste og raskeste veien til å øke produktiviteten er å være glad på jobben. Intet system, verktøy eller metode i hele verden kan slå det produktivitets boost du får fra å virkelig digge jobben din.

Jeg slår ikke knock-out på alle de gode produktivitetsrådene som finnes – det er ikke slik at det er dårlige råd og ineffektiv. Det er bare slik at når du tilføyer alt dette i en jobb som i forveien ikke gjør deg glad, ja da prøver du å fikse et overflate problem, men det reelle problemet stikker mye dypere.

Jeg har derfor samlet de 10 viktigste årsaker til hvorfor arbeidsglede er produktivitetsbooster #1.

1: Glade mennesker arbeider bedre sammen med andre

Glade mennesker er generelt mye mer moro å være sammen med og konsekvensen av dette er at glade mennesker har bedre relasjoner på jobben. Dette kan vi oversette direkte til:

Bedre samarbeid med kolleger
Bedre medarbeider-relasjoner om du er leder
Høyere tilfredshet hos kunder om du er i en servise jobb
Bedre salg om du er selger

2: Glade mennesker er mer kreative

Hvis din produktivitet er avhengig av at du kommer opp med nye ideer, er du pisket til å være glad på jobben. Sjekk ut denne undersøkelsen av Teresa Amabile for bevis.

Hun sir;

If people are in a good mood on a given day, they’re more likely to have creative ideas that day, as well as the next day, even if we take into account their mood that next day.

There seems to be a cognitive process that gets set up when people are feeling good that leads to more flexible, fluent, and original thinking, and there’s actually a carryover, an incubation effect, to the next day.

3: Glade mennesker fikser problemene fremfor å sutre og klage over dem

Når du ikke liker jobben din, blir hver en liten hindring som å bestige et fjell. Det blir vanskelig å løse selv de minste problemer uten å irritere seg over det eller å sutre og klage over det først. Når du er glad for jobben din løper du rett inn i kaoset – du løser hva enn der måtte være.

4: Glade mennesker har mer energi

Glade mennesker har rett og slett mer energi og er derfor mer effektive i alt dem gjør.

5: Glade mennesker er mer optimistiske

Glade mennesker har et mer positiv og optimistisk perspektiv på ting og undersøkelser viser (spesielt Martin Seligman’s arbeide innen positiv psykolgi) at optimister er mye mer suksessfulle og produktive enn pessimister.

Det er det verdensberømte ordtaket til Henry Ford, «uansett om du tror du kan eller tror du ikke kan, har du rett», om igjen.

6: Glade mennesker er mye mer motivert

Lav motivasjon betyr lav produktivitet. Så enkelt er det. Den eneste bærekraftige, pålitelige og vedholdende måte å være motivert på er å like det du gjør.

Min partner har tidligere skrevet om dette i bloggposten Why «motivation by pizza» doesn’t work.

Jeg har selv tidligere skrevet om at glade arbeidsplasser er opp til 12% mer effektive. Og i samme sak skrev jeg om det å skape motivasjon.

7: Glade mennesker er sjeldnere syke

Å bli syk er en produktivitetsdreper. Mennesker som ikke liker jobben sin er oftere syke og når folk er borte mister bedriften arbeidskraft og dermed skapes der mindre outcome.

I tillegg er folk som misliker jobben sin i risikogruppen for en lang liste av sykdommer som magesår, kreft og diabetes. Du er også mer utsatt for å bli stresset og brenne ut.

En undersøkelse vurderte helsepåvirkningen av belastningen en får på jobben blant 21,290 kvinnelige sykepleiere i USA. I undersøkelsen påviste dem at kvinner med høyeste risiko for dårlig helbred er kvinner som ikke likte jobben sin. Påvirkningen på deres helse var like stor som påvirkningen fra røyking og stillesittende livsstil. (Kilde).

8: Glade mennesker lærer raskere

Når du er glad og avslappet er du mye mer åpen for å lære nye ting på jobben og det i seg selv øker produktiviteten.

9: Glade mennesker bekymrer seg mindre om de gjør feil – og som konsekvens gjør dem færre feil

Når du er glad på jobben bekymrer du deg lite om de vanlige og tilfeldige feilene som vil komme. Du samler deg selv opp, lærer av det og kommer deg videre. Du har heller ikke problemer med å innrømme overfor andre at du gjør feil. Du tar ansvar for det, unnskylder, fikser det og kommer videre. Den avslappende attityde betyr at du gjør færre feil samt at du mest sannsynlig vil lære av det.

10: Glade mennesker tar bedre beslutninger

Triste og ulykkelige mennesker operere i et konstant krise modus. Fokus blir snevert. De mister overblikket og deres overlevelsesinstinkt slår inn og det øker risikoen for å ta kortsiktige her og nå valg. Omvendt tar glade mennesker bedre, mer undersøkte beslutninger og er bedre til å vurdere og prioritere jobben deres.

Opp-siden

Tenk tilbake på en situasjon hvor du følte at prestasjonen din var på topp. En situasjon hvor utfallet var godt over middel, på sitt beste noensinne. Jeg er villig til å vedde en finere middag med deg om at du jobbet med noe meningsfullt som du likte, noe som gjorde deg glad. Korrekt?

Der er en klar sammenheng mellom arbeidsglede og glede generelt og produktivitet. Med dette står vi kun tilbake med spørsmålet om hva som påvirker hva.

Gjør det at vi er produktive oss gladere eller gjør det at vi er glade oss mer produktive?

Svaret er naturligvis, JA. Det går begge veier.

Der er dog en større påvirkning fra glede til produktivitet enn omvendt. Dette betyr at om du vil være mer produktiv er det aller beste du kan gjøre, å fokusere på å være/bli glad for det du gjør. Som arbeidsplass bør man legge til rette for og øke arbeidsgleden. Det er rett og slett guff for bunnlinjen.

Hvordan gjør du det?

Du kan gjøre en av to ting:

  1. Finn gleden i den jobben du har. Der finnes sånn ca. en million ting du kan justere på og gjøre bedre i din nåværende arbeidssituasjon. Med dette sakt forutsetter jeg at du gjør noe, hellere enn å vente på at noen kommer og gjør det for deg. Gjør du noe vil jeg si der er håp om en gladere hverdag og dermed en mer produktiv utgave av deg selv.
  2. Finn deg en ny jobb hvor du kan være glad. Om din nåværende jobb ikke kan endres til det positive, må du bare komme deg videre med en gang!
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *